Sampel luottaa Toyotan kevytkuorma-autoon haastavissa pelastus- ja jälkiraivaustehtävissä

Palotekniikan asiantuntija Sampel Oy on hankkinut kolme haastaviin pelastus- ja jälkiraivaustoiminnan ajoihin sopivaa Truckmasters OX -kevytkuorma-autoa Toyota Airportilta. Ne muunnettiin Toyota Hilux Double Cab -autoista. Kolmikko on alallaan harvinaisuus, sillä niitä käytetään Suomen rautateiden pelastus-, tarkastus- ja huoltoajoissa.

–  Jos juna tai vaunu suistuu valtion rataverkolla, tulemme Väyläviraston kalustolla paikalle ja tunkkaamme ne takaisin raiteille. Palvelua tuotetaan Väylävirastolle. Tehtävät ovat pitkiä, normaalisti 12-tuntisia. Truckmasterseilla kuljetetaan paikalle tarvittaessa lisävarusteita ja vaihtohenkilöstöä.  Lisäksi ajoneuvoja käytetään tarkastus- ja huoltotyötehtävien hoitamiseen, Sampelin toimitusjohtaja Toni Pekkonen kertoo.

Reitit ovat haastavia: kuoppaisia, liukkaita ja pimeitä huoltoteiden jäänteitä. Lava-autolla on päästävä tarvittaessa yli kiskojen ja kantojen. Kun on kiire, ajoneuvoon on pystyttävä luottamaan.

Löytääkseen sopivan 5-paikkaisen lava-auton Pekkonen selvitti perusteellisesti markkinoilla olevia vaihtoehtoja. Erään koeajon jälkeen hänelle vinkattiin Truckmastersista, ja Pekkonen soitti Toyota Airportin yritysmyyntiin. Hän keskusteli asiastaan yritysmyyjä Timo Montellin kanssa.

– Toyota Hilux olisi ollut hyvä 5-paikkainen vaihtoehto, mutta siitä modifioitu Truckmasters oli vielä edullisempi verotuksen vuoksi. Lisäksi heillä oli kokemusta Hiluxin muokkaamisesta maastoon sopivaksi, Pekkonen toteaa.

Hiluxin korkea maavara oli yksi tärkeä tekijä, minkä vuoksi Pekkonen valitsi Toyotan.

Järeä työauto maastoon

Kevytkuorma-autoa lähdettiin suunnittelemaan Montellin ideoiden pohjalta. Koska Sampelin railway rescue -työtehtävät ovat harvinaisia, autoa muokattiin myöhemmin lisää. 

– Hyötyajoneuvokeskukselta saimme hyvää apua. He tietävät, mitä on mahdollista tehdä ja miten varusteet kannattaa sijoittaa. Esimerkiksi invertterin paikka vaihdettiin. Se oli aiemmin edessä, lavan reunassa, mutta siirsimme sen takaseinälle kuin suojaan. Invertteri toimii kätevästi kaukosäätimellä, Montell kertoo.

Invertterissä on tehoa 2 500 Wattia. Sen avulla toimivat niin kahvinkeitin kuin kaikki mukana kulkevat sähkökäyttöiset työkalut.

– Sampelin Truckmastersit on suunniteltu normaalia järeämpään käyttöön. Takatilan suojaus vaihdettiin muovista alumiiniin, ajoneuvoon tuli pohjapanssari ja maastokykyisemmät renkaat, Montell kertoo.

Trukcmastersiin laitettiin myös tasovilkut eteen ja taakse, vilkkupaneeli katolle sekä työvalot sivulle ja taakse. Peräluukkuun lisättiin valaistus sisäpuolellekin, jotta siellä näkee työskennellä. Kevytkuorma-autoon tuli myös 40 mm:n korotussarja, levikesarja sekä takalaidan hidastin ja kevennin.

– Voisin suositella tätä ajoneuvoa muillekin, Pekkonen summaa.

Sampelilla ollaan astetta edellä turvallisuusasioissa, sillä suurin osa työntekijöistä on pelastusalan ammattilaisia. Sampelin päätyönä on palotekninen suunnittelu uudis- ja korjausrakentamiseen. Nyt uuden jälkiraivaus- ja pelastustoiminnan tuottamisen johdosta hankittiin uudet Truckmastersit, jotka palvelevat koko valtakunnan aluetta.

Toyota Airport on toinen Suomen kahdesta ammattikäyttöön erikoistuneista Toyota Professional -liikkeestä. 


Verovapaata ajoa ja isompia kuormia

Viisipaikkainen kevytkuorma-auto on vapaa autoverosta. Lisäksi asiakas saa vähentää alvin koko ajoneuvon ostohinnasta. Kevytkuorma-auto tarjoaa kaikki Toyotan legendaariset ominaisuudet, mutta lisäksi enemmän kuljetuskapasiteettia ja jopa 3 500 kg:n vetokyvyn.


 Teksti: Sari Järvinen

 

Haluatko kuulla lisää? Jätä yhteydenottopyyntö, niin palaamme pian asiaan.